BASES PEDAGÒGIQUES
" Respecte les cançons i melodies Carl Orff suggeria que cada mestre/a havia de trobar suficients elements i tècniques per realitzar variacions, canviar les peces una i altra vegada i d´aquesta manera crear-ne de noves"
(" Educació Musical". Editorial Estel. 2002. M.E.Arús, A. M Canela Graells, M. T Foix Sovaní, E. Plana Alió).
A l´escola escoltem sempre com a mínim una variació del tema o la cançó que treballem.
La variació es pot presentar un cop ben apresa la cançó o conjuntament.
Ajuda en la interiorització musical, sorprèn despertant l´interès de l´alumne i desvetllant la imaginació i curiositat musical.
Es poden fer un bon grapat de variacions amb imaginació i recursos ( programes de gravació, sequenciadors, band-in-a-box, Finale...etc) El professor pot crear-les ell mateix o recopilar diferentes versions d´un mateix tema (avui dia amb internet és molt fàcil aconseguir-les), tot depèn de la seva creativitat i motivació.
____________________________________________________________________________
ÚS VARIACIONS
Podem utilizar les variacions com a:
- Audicions (sempre que l´alumne realitza una fitxa, etc...). En aquest cas les audicions són constants, en cada sessió l´alumne les escolta (per anar bé han de ser curtes).
- Per treballar el Llenguatge Musical (a sobre d´una variació concreta realitzem exercicis concrets de llenguatge amb el cos o amb instruments escolars)
- Per moure´ns rítmicament o ballant (creant d´una cançó una dansa)
_____________________________________________________________________________
TIPUS DE VARIACIONS
Les variació de la cançó pot ser o poden ser (quan les trobem juntes):
- Melòdica (conservant els trets del tema)
- Rítmica.
- Harmònica.
- Tímbrica (amb els instruments que l´interpretem).
- Prosòdica (recitar-la enlloc de cantar-la).
- Número de repeticions i ordre del fraseig.
- Modulacions (a tóns veïns o més allunyats)
- Passar el tema a relatiu menor....
La Rítmica i la Tímbrica ens poden generar molts exercicis per realitzar els acompanyaments musicals del tema treballant el llenguatge musical i la interpretació amb instruments escolars a la vegada i amb uns nivells de dificultat adequats i progressius.
____________________________________________________________________________
Per últim, les variacions ofereixen la possibilitat (com les cançons originals) que el mestre/a toqui algun instrument a sobre de la variació, enriquint-la encara més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada